Monday, November 28, 2005

Dag 1 t/m 3 - Singapore

Zondag, 20 November 2005 - dag 1

Oftewel, DE dag! Na zo'n 500 dagen voorbereiding en heel veel afscheidsfeestjes was het zo ver.
De dag begon al vroeg, zeker als je beseft dat we pas om 11.15 vlogen. Zowel Sanne als ik waren om 4 uur reeds klaarwakker, een soort pre-jetlag zeg maar. Na enkele uren wakker liggen toch maar opgestaan voor een lekker bakkie nederlandse koffie en een nog nederlandsere krentenbol. Deze lekkernijen werden gevolgd door iets zeer on-nederlands. Een ritje over de A2, A9 en A4 zonder files. Jammer, een file zou pas echt een treffend afscheid zijn. Gelukkig was het wel koud, erg koud!

Op Schiphol vond het laatste afscheidsfeestje plaats, ditmaal met koffie in plaats van bier en dit maal met hier en daar een traantje. En voor een tijdstip waarop een normaal mens slechts twee dingen kan doen (slapen of een croissantje eten en een krantje lezen) waren er veel mensen: Marja (wel huilen), Agnes (wel huilen), Ad (niet huilen), Lotte K (heel veel huilen), Martijn (alias Meultje, niet huilen), Lotte H (niet huilen), Tymon (niet Huilen), Sophietje (huilen), Ingrid (niet huilen), Geartjse (niet huilen), Simone (wel huilen), Heske (wel huilen) en last but not least Rob (keihard lachen). SBS6 was vreemd genoeg niet aanwezig en heeft hiermee een fraai tafereel gemist voor haar programma over vertrekkende en aankomende reizigers op schiphol.

Nadat iedereen zo'n beetje klaar was met het afscheid nemen deed zich nog een onverwacht tafereel voor: terwijl wij in de rij stonden voor de douane, lees zo'n 10 minuten, bleef iedereen staan zwaaien. Na 763 keer teruggezwaaid te hebben was daar de normaal zo gehate, maar nu zo bevrijdende metaaldetector (beiden in 1 keer er door, this could be ou lucky year!). En toen waren ze een jaar op reis, Sanne (wel huilen) en Edward (niet huilen).

Bij het boarden bij Singapore Airlines kwamen we nog Edward's collega van De Bank tegen die vreemd genoeg prive naar Singapore vloog, dit terwijl De Bank onder insiders bekend staat als 1 groot reisbureau. Voordeel was dat we niet hoefden uit te leggen wat wij op die vlucht deden, hij had tijdens Edward's laatste project bij De Bank al uitgebreid naar alle plannen moeten luisteren.

Onder het motto: "slapen is onzin, videogames en on-demand films zijn cool vlogen we zonder vertraging (lees in 12 uur) naar Singapore. Onderweg dronk Edward (hierna te noemen het cola monster) meer cola dan in het gehele millennium tot dat moment. Tot deze reis dronk hij cola slechts vanwege de medicinale werking naar een avond doorhalen, maar nu gleden de cola's prima naar binnen. Vreemd genoeg niet geslapen. En toen waren we er, Edward mocht niet eens zijn spelletje afmaken. Tegen een uur of 7 in de morgen werden we het vliegtuig uitgezet.

Maandag 21 november - dag 2

We waren voorbreid op die typische vochtige muur van hitte, maar niets was minder waar. Wij werden in Singapore verwelkomd door een verfrissend buitje en een aangename temperatuur van ongeveer 23 graden.

En toen werden we voor de eerste keer geconfronteerd met het verschil tussen een normale vakantie en deze vakantie. Wat moeten we doen? Openbaar vervoer of taxi? Tijdens een "vakantie-vakantie" zouden wij het wel weten en rechtstreeks naar de taxi standplaats lopen. Maar aangezien we nu een soort van "reizigers" zijn (of volgens Olav: Globetrotters) worden wij geacht om slimmer te zijn (of gieriger, hoe je het maar wil noemen). Dus wij naar beneden richting Metro, de east-west line (die groene voor insiders). Na een kwartier verdwaasd naar de kaart gekeken te hebben pakten we een taxi naar het Garden Hotel, veilig vooraf geboekt op Internet.

Het Garden hotel was stijlvol gedecoreerd in die typische jaren 70 stijl en duidelijk ook sinds die tijd niet onderhouden. Maar wel met zwembad op het dak. Advies voor reizigers die meer dan 5 tijdzones overschreiden: neem lichte maaltijden, slaap zo veel mogelijk in het vliegtuig, drink veel water en neem zo snel mogelijk het ritme van de bestemming aan. Aangezien we rond een uur of 9 's morgens in het hotel arriveerden zijn we eerst maar even een uurtje gaan liggen. Afijn, om 3.30 uur 's middags werden we weer wakker. Prima ritme dus.

Enige studie leerde ons dat ons hotel vlak bij HET shopping gebied van Singapore ligt: " Orchard road". Nou, wij kunnen U verklappen dat het ook hier onmogelijk is om onder Kerstmis uit te komen (maar gelukkig voor diegenen die er niet van houden: het duurt hier slechts 1 dag (25 dec)). Orchard road bestaat uit tientallen winkelcentra en honderden luxe winkels zoals die van Louis Vuiton, Chanel, Marco Polo, Tommy Hilfiger, Esprit, Apple en weet ik veel. Daarnaast natuurlijk zowel Mc Donalds, Pizza Hut, KFC als Burger King.

Maar gelukkig zijn er ook de Foodcourts. Dit is echt de beste uitvinding sinds ene heer Raffles voet aan wal zette op dit eiland. Ondanks de vele goede verhalen over het fenomeen Foodcourt werden onze stoutste verwachtingen overtroffen. Alleen maar de allerlekkerste gerechten, keuze uit alle Aziatische keukens (en ook Italiaans voor de afhakers) en dit alles voor een appel en een ei. Omdat je (helaas) toch moet kiezen kozen we voor een noodle soup bij de Vietnamees. Mijn God, wat smaakte dat goed (als een soort ontbijt eigenlijk)!

Na deze smaaksensatie nog even in het Garden Hotel vertoefd en 's avonds nog even terug gelopen naar Orchard road. 's Avonds was deze straat zowaar nog indrukwekkender. Miljoenen kleine lampjes versierden alle gebouwen en ook boven de straat waren alleen maar lampjes wat resulteerde in een heus tunnel-effect. Gelukkig waren wij in Amsterdam ook al niet van de Kalverstraat enzo. Wij kennen mensen die nu al minstens 10% van hun reis-budget kwijt zouden zijn! Aangezien wij van mening zijn dat wij een jaar de tijd hebben om over onze jetlag heen te komen hebben we nog maar een nachtelijke snack genomen bij de Mc Donalds. Edward kon de rijstburger natuurlijk niet weerstaan. Rare jongens die Aziaten.

Dinsdag 22 November 2005 - dag 3

Toch maar opgestaan voor het ontbijt. Als kersvers reiziger mag je een gratis ontbijt natuurlijk niet laten staan. Niet zo veel trek vreemd genoeg. Wel nassi bij het ontbijt, leuke combi met eggs, sausage & baked beans. Doen!!!

Na het ontbijt zijn we gaan lopen door Singapore. Eerst weer Orchard Road (ja, het wordt saai maar je kan er niet om heen) en toen door China Town. Het stikt daar trouwens van de chinesen. Wel heel gezellig met heel veel leuke (jawel, chinese) winkeltjes met heel veel spullen die we niet nodig hebben. We hebben de Sri Mariamman tempel bezocht. Op dat moment vond er een uitgebreide ceremonie plaats waarvan we de betekenis niet hebben kunnen achterhalen. Maar het zag er wel gaaf uit met veel kleuren en veel gewaden enzo. Daarna nog even bij de Moskee er naast wezen kijken maar daar was geen party. Ook de moskee zelf was wat minder uitbundig qua bouw.

Na China town zijn we langs de Singapore River langs Clarq Quay gelopen. Dit lijkt de place to be als het gaat om eten en drinken. Echter toen wij er waren was het een beetje dooie boel. Wij hebben het vermoeden dat dit komt dat alle beschreven activiteiten plaats vonden in de regen. Geen Pepper Crab gegeten ook. Na een dag door de stad geslenterd te hebben was het fijn om weer naar het Garden Hotel te gaan. Weer niet gezwommen aangezien het regende.

's Avonds deel 2 van het fenomeen foodcourt: Dit keer Thais gegeten omdat die plaatjes daar er zo mooi uitzagen (Sanne Kip in lemon sauce, Edward rode beef Curry). 's avonds TV gekeken. Ze hebben hier bijv. Singapore Idols, Fear Factor en dat Afval programma dat SBS6 ook heeft).