Monday, April 24, 2006

12 - 14 april 2006 - Pattaya

Woensdag 12 april 2006, dag 144

Vandaag onze reis naar Pattaya. Reizigers zijn altijd bezig met het zoeken van nieuwe reisbestemmingen. Nieuwe eilanden, nieuwe duikstekken en zelfs nieuwe ruines/tempels zijn het gesprek van de dag onder reizigers. Pattaya is het tegenovergestelde van deze nieuwe bestemmingen. Pattaya wordt uitgekotst. Pattaya is not done! Maar wat zij niet weten is dat Pattaya weer helemaal terug komt. Pattaya is helemaal Retro! Als nieuwe trendzetters geven wij het goede voorbeeld en reizen per taxi, boot en minibus naar badplaats (ongeveer 5 uur).

Trouwens, het was meteen duidelijk dat Pattaya niet door iedereen wordt uitgekotst. Met name oudere mannen met veelal overmatig lichaamsgewicht en veelal van engelse afkomst vinden het hier ogenschijnlijk geweldig. Met een thais schatje (die veelal hun dochter had kunnen zijn) hangen ze aan één van de vele gogo-bars.

Althans dat was onze eerste constatering tijdens de 500 meter die we liepen op zoek naar een slaapplek. Pattaya stikt gelukkig van de budget hotels die allemaal een maand-rate hebben naast het dagtarief. En natuurlijk had ook één van de door ons aangedane hotels een uurtarief. Even een deurtje verder dan maar, we vonden een kamer in één Sawasdee hotel (namen zijn belangrijk). Tot de grote verbazing van de receptionist deden we niet mee aan de speciale actie: vier dagen blijven en slechts drie dagen betalen. Pattaya mag dan wel retro zijn, maar ons meteen vastleggen voor vier dagen leek ons wat overdreven.

Eerst maar wat relaxen in onze airco kamer, alwaar het een beetje muf rook maar verder wel airco, warm water, TV en zelfs een minibar was. Later kwamen we er achter dat de bron van de stank de handdoeken waren. Nog nooit hebben we zulke stinkende handdoeken geroken. Maar goed, na het airco-uurtje gingen we natuurlijk naar het strand, in Scheveningen ga je immers ook niet door de achterbuurtjes lopen. Het was prima toeven aldaar. Veel strandstoelen, jetski's, bananenboten en een mega winkelcentrum met daar in o.a. alle fastfood ketens die je maar kan bedenken. En nog veel meer van die go-go bars.

Aangezien wij vinden dat je je als globetrotter in spé moet aanpassen aan de lokale bevolking dineerden we in de tent waar de Thaise mensen ook aten. Dat werd dus de Burger King en een toetje bij de Swensens.

Einde van dag 144, de dag dat we zagen dat veel Engelse bejaarden ook een "vakantie-vriendinnetje" hadden. Het feit dat die "vriendinnetjes" vaak meer dan 40 jaar jonger zijn schijnt ze niet te deren. We hebben er één stiekem op de foto gezet.

Donderdag 13 april 2006, dag 145

We misten deze morgen onze natuurlijke wekker, de warmte. Door de airco bleef ons kamertje heerlijk koel en sliepen we spontaan tot 10 uur. Na een ontbijtje gingen we zwemmen bij een (duurder) hotel uit dezelfde keten (dus gratis!). Aangezien we onze zonnebrand vergeten waren werd het een poje kamilkaze zonnen. Ging best goed, blijkbaar kunnen we ondertussen wel wat hebben.

Vandaag begon ook het Songkran festifal. Ja, dan denk je alles te hebben gehad, Nederlands Nieuwjaar, Chinees Nieuwjaar, komen ze nu aan met het Thaise Nieuwjaar! Het moet niet gekker worden. Dit Thaise nieuwjaar is trouwens al een tijdje afgeschaft, Thailand heeft nu net als wij een jaar van 1 januari tot 31 december. Maar goed, een traditioneel feestje is natuurlijk altijd leuk. Vandaag begon dit festijn en hier in Pattaya duurt het 9 dagen! In de rest van Thailand "slechts" drie dagen. Traditioneel gezien was dit een feestje waarbij de ouderen water sprenkelden over de jongeren. Maar zoals het met veel traditionele feestjes gaat, het moet ieder jaar gekker natuurlijk. Het komt er tegenwoordig op neer dat men met dikke waterpistolen spuit en dikke bakken water op brommers, auto's en iedere voorbijganger gooit. Maar negen dagen met water gooien gaat natuurlijk vervelen, dus een bakje meel er bij zorgt voor extra vertier! Trouwens, de ouderen houden zich hier al lang niet meer mee bezig, het is nu vooral een feestje van de jongeren en hier in Pattaya ook van de dronken toeristen. Al met al een boel lol, zeker de eerste dag.

Mensen zijn volslagen doorweekt en taxi's (die open zijn aan de achterkant) stoppen vaak even extra op plekken waar de passagiers nat gegooid worden.

Echt lachen, behalve als je net even even een uurtje wil gaan internetten in zo'n airco-tent. Best koud dan als je zeiknat bent ;-).

Trouwens, het Songkran festifal is niet alleen maar lol. Er gebeuren jaarlijks zo'n 700 dodelijke ongelukken tijdens deze periode. Veel van deze ongelukken gebeuren doordat een brommerrijder (vaak dronken) een laag water over zich geen krijgt en hierdoor zo schrikt dat hij (mede door al het water op de weg) op zijn bek gaat. Wij hebben geen ongelukken gezien, maar het verbaast ons niets dat dit regelmatig fout gaat.

Einde van dag 145, de dag dat we nog veel en veel meer dubieuze tenten zagen.

Vrijdag 14 april 2006, dag 146

In Pattaya heeft ieder gerenomeerd hotel een ontbijtbuffet voor weinig. Ook de wat meer dubieuze tenten trouwens. Ook wij maakten de fout om aan dit vreetfestijn mee te doen. We kozen voor "the best breakfast in town". Kosten 110 bath, een euroknaakje dus. Aangezien dit het beste buffet was, zijn we blij dat we niet al die andere buffetten moeten proberen. Het buffet was rijk gevuld, Edward pikte zelfs nog even een curry met squid mee en er was gebak en weet ik veel. Maar alles smaakte wat muf en onuitgesproken. De curry had dezelfde temperatuur als het fruit en vice versa. Maar het was wel een unieke manier om dikke Europese mannen enkele borden ei, bacon en worst naar binnen zien schuiven onder het toeziend oog van hun Thaise meisje. Indrukwekkend!

Na zelf toch ook te veel gegeten te hebben maakten we een wandeling door Pattaya. We zagen kreeften zo groot als Wokkel. En weer veel parasailers, jetski's en speedboats. Ja, dat hebben ze op Ko Chang niet!

Ook zagen we weer heel veel ranzige en verlaten barren. We konden natuurlijk niet Pattaya verlaten zonder een biertje gedronken te hebben in zo'n foute tent. Dus 's avonds gingen we na de fried rice op zoek naar een leuke bar. Ons oog viel op zo'n leuke tent met een podium. Daar zouden wel eens spannende dingen kunnen gebeuren. Na een driedubbele prijs voor een biertje betaald te hebben gingen we er eens goed voor zitten. En meteen kwamen de eerste meisjes on stage. Het betrof een playback act, als ik me niet vergis van "girls just want to have fun". Nou, het linker meisje had echt geen fun, ze keek zelfs pis-chagerijnig. Daarna volgden nog een Egyptische (walk like an Egyptian), een Indiase act en een Afrikaanse act. Het was net carnaval! En wij maar wachten op de cowboy act, maar zo lang hielden we het niet vol. We hielden het hier maar bij, morgen snel weer weg! hier.

Einde van dag 146, de dag dat zelfs Edward een ijsje nam bij de Swensens. Het moet niet gekker worden.